Здійснилось, нарешті ми придбали довгоочікуваний 3D принтер. Цією практичною роботою розпочнемо цикл занять з 3D моделювання. Практикувати ми будемо за допомогою системи автоматизованого проектування FreeCAD. Обєктом для сторення є..
Так як це наше перше знайомство з системою розпочнемо з інтерфейса користувача:
  1. тривимірний вид, який показує вміст Вашого документа
  2. дерево проекту, яке показує ієрархію і історію конструювання всіх об'єктів у вашому документі
  3. редактор властивостей, що дозволяє переглядати і змінювати параметри обраних об'єктів
  4. перемикач верстатів, де Ви можете вибрати активний верстат
Для зміни вигляду використовується панель вигляду, яка має наступні основні перемикачі:


  1. перемикач стилю малювання;
  2. аксонометричний вигляд або клавіша 0;
  3. вигляд спереду або клавіша 1;
  4. вигляд зверху або клавіша 2;
  5. вигляд з права або клавіша 3;
  6. вигляд ззаду або клавіша 4;
  7. вигляд знизу або клавіша 5;
  8. вигляд зліва або клавіша 6.



Що до навігації у 3D просторі, FreeCAD складається з команд для взаємодії з об'єктами . FreeCAD підтримує кілька моделей навігації за допомогою миші. Стиль навігації за замовчуванням позначається як "CAD Navigation," він дуже простий і практичний, але FreeCAD так само пропонує альтернативні стилі навігації, Ви можете вибрати за своїми уподобаннями.


Вибір
Зсув
Масштаб
Обертати



Натисніть на ліву кнопку миші над об'єктом, який ви
 хочете вибрати. Утримуючи ctrl дозволяє виділити кілька об'єктів.
Натисніть на середню кнопку миші і рухайте до зміщення виду.
Використовуйте колесо миші для збільшення і зменшення зображення. Натискання середньої кнопки миші, ставить центр зображення на місце розташування курсора.
Спочатку натисніть на середню кнопку миші, утримуючи натисніть ліву кнопку миші і тягніть в потрібному напрямку. Положення курсору на місці кліка середньої кнопки миші, встановлює центр обертання. Обертання працює як обертання кулі навколо свого центру.



Натисніть і утримуйте Ctrl, натисніть і відпустіть праву
 кнопку миші
для зсуву
У режимі зсуву натисніть і відпустіть ліву кнопку миші для масштабування. Для повернення в режим зсуву натисніть праву кнопку миші
У режимі зсуву натисніть і на мить утримайте ліву кнопку миші для обертання, для повернення в режим зсуву натисніть і відпустіть праву кнопку миші
Створення моделі розпочнемо з вибору верстата, а саме Part. Розглянем інструменти, які є в арсеналі, та знадобляться нам для роботи:



  1. ствоення суцільного куба;
  2. створеня суцільного ціліндра;
  3. вирізати одну фігуру з іншої. 
Наступний крок створення суцільного куба та шести ціліндрів, кількість останніх пов'язана з кількістю граней куба (для створення потрібно натиснути відповідні елементи на панелі, на схемі позначено 1).

Створені елементи з'являться у вигляді дерева (елемент керування 2). Поточний елемент у робочому просторі буде виділений зеленим коліром, а його параметри змінюємо у віконці Дані (на схемі позначено 3). Встановимо розмір куба 20мм. Для цього змініть відповідні поля довжину (length), висоту(height) та ширину (width). Після цих кроків наша фігура прийме наступний вигляд.


Так як куб створюється не семетрично відносно початку кординат, щоб на наступних кроках уникнути незручностей помітемо його. Для цього потрібно розгорнути випадаючий список pозміщення (placement)  (на схемі позначено 3), потім натисніть кнопку з трьома крапками (на схемі позначено 4). У Вас з'явиться вікно "Розташування", та змістимо наш куб відносно усіх осей на -10 мм, змінивши відповідні параметри у блоці "Переміщеня", натисніть кнопку "Застосувати".

Щоб рухатись далі, зробимо деякі розрахунки. Якщо подивитись на куб з будь-якої сторони то ми побачимо таку картину:

Як Ви вже здогадались нам потрібно розрахувати коло описане навколо квадрата. Згадаємо, що радіус кола розраховується через діагональ квадрата тому:

де 12 - це довжина сторони внутрішнього куба. Розрахуємо радіус:

Щоб внутрішня частина не літала у повітрі дробовою частиною знехтуємо. Так як сторона маленького куба дорівнює 12 а великого 20 то висота цилінра дорівнює:

h = (20 - 12)/2 = 4

Все готово, розпочнемо встановлювати розраховані параметри нашим циліндрам. Щоб це зробити потрібно почерзі вибрати кожен та внести розраховані розміри, радіус та висоту.


Наступний крок - це позиціонування наших циліндрів, таким чином, щоб у результаі їхне розміщення виглядало таким чином

топто своїми основами створили куб. Розпочнемо. Для зручності приховаємо наш основний куб, вибравши його в дереві і натиснувши пробіл, якщо все зроблене вірно то вікно програми буде виглядати таким чином.


Приступимо до позиціонування. Щоб ми чітко слідкували за воїми діями підчас перміщення, будем перемикати вигляд робочого простору, а саме вигляд спереду (клавіша 1), зверху (клавіша 2), зправа (клавіша 3). На кожному вигляді пи позиціонуємо по два циліндра, дії анологічні кубу. Алгоритм наступний: у дереві вибираємо перший ціліндр,  увікні дані розгорнути випадаючий список pозміщення (placement), потім натисніть кнопку з трьома крапками та в вікні розміщення вказати потрібні зміни, при цьому потрібно врахувати що семетрично по відношенню до осей розташовано тільки основу ціліндрів . Для виду спереду перший ціліндр зміщуємо по осі Z на 6 мм, тому що половина квадрата 10 - 4 мм -  висота цілінра.

Для другого по тій же осі, але на 10 мм

Для наступних виглядів зміни будуть аналогічними, окрім того, що при переміщені треба вказати кут повороту та вісь, навколо якої ми будем обертати, для виду зверху це вісь Y.
 

Для виду зправа по аналогії, результат буде наступний:

Тепер можна повернути відображення нашого куба, вибравши його та натиснувши пробіл.
Останнє, що потрібно зробити, це вирізати наші циліндри з куба. Щоб виконати цю операцію потріно вибрати куб, потім утримуючи клавішу Ctrl вибрати ціліндр та на  панелі натиснути на кнопку обрізати дві фігури, прицьому з першої виділеної ми виріжемо другу, і тоді замість цих об'єктів буде створено нову групу об'єктів з ім'ям Cut.

Тому циліндри які залишилися ми будемо вирізати саме з об'єкта Cut. Виділяємо його утримуючи Ctrl, вибираємо наступний ціліндр і вирізати фігуру з іншої. І повторюємо ці дії для кожного з циліндрів. Якщо ви все зробили вірно у Вас залишеться один об'єкт і фігура прийме наступний вигляд:

Якщо фігура схожа на мою то вважайте, що Ви впорались з завданням. Дякую за увагу!